Wednesday, July 17, 2013

Harga Rumah Melambung Tinggi di Lembah Klang

Kita adalah antara 60 peratus kakitangan kerajaan yang belum memiliki rumah sendiri.
Mungkin ramai yang menganggap warga kerajaan disediakan kuarters, maka kami tidak mahu beli rumah sendiri.
Hakikatnya harga rumah semakin naik 10 hingga 20 peratus setahun tidak kira rumah itu baru dibina atau penjualan rumah sekunder.
Sekarang ini, berapa banyak rumah yang dijual pada kadar RM200,000 untuk memenuhi keperluan pertengahan? Melihat kepada pasaran sekarang, rata-ratanya rumah yang dijual melalui projek perumahan baru, harga sesebuah rumah teres bermula RM400,000 dan ke atas.
Yang peliknya, apartmen atau kondominiumpun serupa harganya. Bukankah ia sepatutnya murah sebab tidak melibatkan tanah yang banyak? Melihat kepada pasaran penjualan rumah sekunder harganya bermula RM280,000 dan ke atas. Itupun susah nak dapat.
Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (REHDA) pula buat alasan kononnya harga rumah meningkat sebab permintaan melebihi penawaran, kos upah dan kos bahan pula meningkat setiap tahun serta kos perunding pereka bentuk rumah.
Tetapi kenaikan kos-kos ini mengakibatkan harga rumah naik secara mendadak. Umpama segelas air teh tarik RM1, apabila susu naik 20 sen, patutkah harga teh tarik naik RM1.20? Maksud saya, perlu ada kawalan kenaikan harga di sini dan siapa perlu ditanggungjawabkan?
Pemaju perumahan ini membeli bahan pembinaan secara pukal. Sifir untuk dia tanggung kenaikan itu ada tetapi dia serah bulat-bulat kenaikan itu kepada pembeli. Pada masa sama, dia mampu membina kediaman mewah.
Dengan angkuh REHDA kata rumah bawah RM250,000 tidak boleh bina sekarang sebab kos mahal dan tidak berbaloi apabila mendapat keuntungan. Kerakusan manusia tiada batasannya. Semua memikirkan untung satu pihak sahaja. Salah satu penyelesaianya di sini, pemaju boleh membina rumah tanpa memasang jubin lantai.
Aktiviti manipulasi banyak menyumbangkan kepada kenaikan harga rumah serupa pasaran saham. Spekulator kononnya pembeli sengaja menaikkan harga rumah.
Golongan tersebut membeli dengan harga serendah RM500 (booking) dan buat untung atas angin sehingga mencecah RM20,000 semasa jual balik. Pembelian secara pukal oleh syarikat hartanah menghancurkan harapan individu untuk membeli rumah.
Salah satu punca permintaan melebihi penawaran adalah disebabkan tiada kawalan ke atas had pemilikan rumah. Ingatlah rumah ini benda yang paling asas bagi manusia. Kalau benda asas ini dijadikan suatu bentuk perniagaan yang melampau akan mengakibatkan satu ketidakseimbangan sosioekonomi di Malaysia satu hari nanti. Yang kaya semakin kaya dan yang miskin semakin miskin.
Langkah-langkah membendung kenaikan harga hartanah.

1.  Kementerian Kewangan yang mempunyai kuasa menyediakan dasar seperti penentuan kadar cukai keuntungan harta tanah dan Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta (JPPH) yang membantu Kementerian Kewangan dalam melaksanakan polisi berkaitan harta tanah perlu bertindak secara proaktif. Mereka perlu memberi arahan kepada pihak berkuasa tempatan supaya memantau aktiviti urusan jual beli rumah kediaman. Pastikan pembeli terdiri daripada golongan pertengahan memiliki rumah daripada projek perumahan yang dilaksanakan dalam kawasan masing-masing.

2. Akta Cukai Keuntungan Harta Tanah 1976 (Akta 169) @ RGPT 1976 perlu dikuatkuasakan semula dengan kadar segera. Pelupusan aset dalam tempoh dua tahun selepas tarikh perolehan dikenakan 30 peratus cukai, pelupusan dalam tahun ketiga 20 peratus dan seterusnya. Untuk mudah cara, bekukan penjualan aset selama lima tahun pertama kecuali atas hal-hal yang dibenarkan.

3. Pelaburan-pelaburan syarikat tempatan dan multinasional perlu bertumpu kepada negeri-negeri Pantai Timur khasnya di Kelantan. Wujudkan Free Trade Zone serupa di Pulau Pinang. Lebih 50 peratus penduduk Lembah Klang adalah dari negeri-negeri Pantai Timur. Apabila peluang pekerjaan sudah ada, ini akan memudahkan mereka bekerja di negeri sendiri. Secara automatik, permintaan perumahan di Lembah Klang akan menurun dan harga rumahpun menurun.

4. Kerajaan mesti wujudkan akta had maksimum harga rumah mengikut kategori (murah, sederhana dan mahal) dan pastikan golongan sasaran memiliknya. Larang kumpulan pendapatan tinggi membeli rumah sederhana dan rendah untuk tujuan spekulasi ataupun penyewaan.

5.Putrajaya dan Cyberjaya perlu dibangunkan dengan rumah kediaman kos sederhana.

6. Pejabat operasi syarikat multinasional atau cawangan syarikat lebih bertumpu kepada pusat bandar yang dah lengkap dengan segala prasarana, contoh: Damansara, Petaling Jaya. Perlu buka di tempat lain. Contoh: Putrajaya, Dengkil, Sepang.

7. Untuk Skim Rumah Pertama (SRP) kerajaan perlu hadkan pinjaman 100 peratus sehingga RM220,000.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Forum/20120907/fo_01/Harga-rumah-melambung#ixzz2ZJWI3dQA
© Utusan Melayu (M) Bhd 

1 comment:

  1. Banyak plak alasan.. kalau dah tak mampu beli, jangan beli, Menyewa jer. Terima hakikat lah

    ReplyDelete